tirsdag 6. oktober 2009

Musikkquiz 5. okt.: Mangler det siste lille

Laget: Astri, Dag, Espen, Siri, Tommy og Øystein.

Quizverter denne mandagskvelden var Kjetil Karolius og Øivind Nygård. Spørsmålene var såpass vanskelige for oss at det rundt bordet vårt blei mumla om Nådeløse Nygård og Killer Karolius allerede etter åpningskategorien Lett blanding, hvor vi henta hjem ett fattig poeng. Rap-kategorien passa oss ikke i det hele tatt, og strengt tatt er det vel ingen på laget som har særlig sans for denne sjangeren. Lyttekategoriene med coverversjoner av Kraftwerk og oppjazza rockeklassikere trivdes vi derimot bedre med.

32 poeng av 60 mulige holdt til nok en sjuendeplass, den tredje på rad denne sesongen. Siden det bare er de seks beste lagene hver gang som får poeng, er vi fortsatt uplassert i ligaen. Fortærende!

A Band Apart var tilbake på toppen med 39 poeng, mens Team Quizling tok andreplassen. Totalt 16 lag var med, noe som i følge QM er er det høyeste antallet lag som noensinne har vært på musikkquizen på Circa.

Vi har før kommentert at det ofte har vært lag som har hatt både to og tre flere enn det annonserte maksantallet på fem, og det var etter forrige quiz en diskusjon om dette på facebook-gruppa til musikkquizen. Et av forslagene var å legge seg på samme linje som de andre quizene i byen, altså inntil seks deltakere på hvert lag, og samme dag som quizen sto det ganske riktig på samme facebok-gruppe at seks og ikke fem var maksimum lagstørrelse. Irriterende da at QM hadde fått en annen beskjed, og annonserte at alle lag med flere enn fem deltakere ville bli strøket fra topp seks.


Hva var det han het igjen, han til høyre?


Et utvalg av spørsmålene:
1. Hvilken artist ligger på toppen av VGs albumliste med skiva Get Lucky?
2. Hvilken trommis har bidratt på låter med Nine Inch Nails, Queens of the Stone Age og Killing Joke?
3. Hvilken keyboardist har bidratt på låter med David Bowie, Cat Stevens og T-Rex?
4. På coveret til The Beatles' Abbey Road, hvem krysser gata uten sko?
5. Hva het den første AC/DC-skiva som vokalist Brian Johnson bidro på?
6. Cliff Richard deltok for andre gang i Melodi Grand Prix i 1973. Hva het låta han tok tredjeplassen med?
7.Hva var fornavnene til Emerson, Lake & Palmer?
8. Hva het partneren til George Michael i Wham! ?
9. Hvilken duo sang Hodet over vannet fra filmen med samme navn?
10. Under hvilken festival tente Jimi Hendrix på gitaren sin?
11. Hva heter det første (1967) og det siste studioalbumet (1994) til Pink Floyd?
12. Hva heter det første (1978) og det siste studioalbumet (2009) til Prince?
13. Hva heter det første (1983) og det siste studioalbumet (2008) til Metallica?
14. Hva heter det første (1990) og det siste studioalbumet (2009) til Alice in Chains?
15. Hva heter det første (2001) og det siste studioalbumet (2009) til Röyksopp?

Her følger et knippe tekster som er oversatt til nynorsk. Hvilke låter er de hentet fra og hva er navnet på artisten?
16. Viss du vil bli elskaren min
må du komme overeins med venane mine
få det til å vare evig, venskap tek aldri slutt
viss du vil bli elskaren min, så må du gje
å ta er for lett, men sånn er det berre


17. I det siste ser ikkje ting ut som det same
ter meg rart, men eg veit ikkje kvifor
Orsak meg medan eg kyssar himmelen


18. Eg orkar det ikkje, eg veit du planla det
no skal eg få orden på denne "watergaten"
eg orkar ikkje rocke når eg står her inne
for denne krystallkula di er ikkje så krystallklar


19. Under lyset der vi står høgt
ingen rører oss i det heile tatt
duell, skotveksling, spreie redsle innvendig, utvendig
vi kjem til å ta det som vi skal ha


20. I drøymane mine har eg ein plan
viss eg fikk meg ein rik mann
hadde eg sloppe å jobbe i det heile tatt
eg ville tulle rundt og more meg

(Takk til QM som velvillig delte sine omsette tekster med oss. Vi vonar dei tilgjev oss for at vi lukte bort dei grammatiske feila.)

1 kommentar:

  1. 1. Mark Knopfler
    2. Dave Grohl (ex. Nirvana, nå Foo Fighters)
    3. Rick Wakeman
    4. Paul McCartney
    5. Back in Black (1980)
    6. Power to All Our Friends
    7. Keith (Emerson), Gregg (Lake) og Carl (Palmer)
    8. Andrew Ridgeley
    9. Prepple Houmb og Morten Abel
    10. Monterrey Pop Festival (1967)
    11. "The Piper at the gates of Dawn" og "The Division Bell"
    12. "For You" og "LOtUSFLOW3R "
    13. "Kill 'em All" og "Death Magnetic"
    14. "Facelift" og "Black gives way to Blue"
    15. "Melody A.M." og "Junior"
    16. Spice Girls - Wannabe
    17. Jimmi Henrix - Purple Haze
    18. Beastie Boys - Sabotage
    19. Pantera - Cowboys from hell
    20. Abba - Money Money Money

    SvarSlett